Otworzenie własnego salonu kosmetycznego to marzenie wielu przedsiębiorców z branży beauty. To nie tylko szansa na realizację własnych pasji, ale również możliwość stworzenia dochodowego biznesu. W tym kontekście potrzebny jest jednak nie tylko zapał, ale też staranne planowanie, znajomość wymogów prawnych oraz umiejętność zarządzania finansami. W tym poradniku przedstawimy Ci kompleksowo wszystkie wskazówki, które pomogą Ci krok po kroku otworzyć własny salon kosmetyczny.
Otwarcie salonu kosmetycznego krok po kroku. Co warto wiedzieć?
Jak otworzyć swój salon kosmetyczny? Pierwszym krokiem zawsze jest opracowanie szczegółowego biznesplanu. Należy w nim zdefiniować grupę docelową, zakres usług, przewidywane koszty oraz potencjalne źródła finansowania. Należy też uwzględnić analizę konkurencji, oszacować potencjalne ryzyka, a także wybrać dla salonu sprzyjającą lokalizację.
Ważny jest także wybór odpowiedniej formy prawnej działalności (np. jednoosobowa działalność gospodarcza czy spółka handlowa), a także decyzja o formie opodatkowania (zasady ogólne, podatek liniowy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych lub karta podatkowa). W tym kontekście warto skonsultować się z doradcą podatkowym, który podpowie, jakie będzie najkorzystniejsze rozwiązanie w Twoim przypadku.
Niezbędnik w salonie kosmetycznym? Urządzenie do diagnostyki skóry, dzięki któremu będziesz w stanie lepiej dobrać dla swoich Klientów odpowiedni zabieg i pielęgnację!
Jakie są warunki otwarcia gabinetu kosmetycznego?
Aby otworzyć salon kosmetyczny, niezbędne jest spełnienie szeregu wymogów prawnych i formalnych. W Polsce zawód kosmetologa nie jest regulowany szczególnymi przepisami, co może ułatwić start. Poza zarejestrowaniem działalności i wyborem sposobu rozliczania się fiskusem należy jednak spełnić kilka innych istotnych warunków.
Przede wszystkim należy spełniać wymogi Sanepidu. Salon kosmetyczny może rozpocząć działalność dopiero po pozytywnej kontroli i odebraniu zgody od Inspektoratu Sanitarnego. Wymaga to złożenia wniosku zgłoszeniowego w Wojewódzkim Inspektoracie Sanitarnym w ciągu 14 dni od daty rozpoczęcia działalności gospodarczej, zawierającego informacje o warunkach panujących w salonie oraz dostosowaniu go do wymogów sanitarnych.
O tym też pamiętaj, czyli jak otworzyć firmę kosmetyczną bez problemów
Nie należy zapominać o konieczności posiadania kasy fiskalnej – od 1 stycznia 2021 roku salony kosmetyczne są zobligowane do stosowania urządzeń online, przesyłających dane bezpośrednio do Centralnego Repozytorium Kas. Jeśli chcesz odtwarzać w salonie muzykę, musisz wykupić licencję i uiścić opłatę ZAIKS, chyba że zdecyduje się na muzykę dostępną w domenie publicznej.
Co jeszcze może być ważne? Założenie firmowego konta bankowego dla ułatwienia rozliczeń, odpowiednie ubezpieczenie OC salonu kosmetycznego czy wybór księgowego, który może w finansowych aspektach prowadzenia firmy.
Jak otworzyć mobilny salon kosmetyczny?
Mobilny salon kosmetyczny to doskonała alternatywa dla tradycyjnej stacjonarnej działalności. Taki model biznesowy wymaga jednak szczególnego podejścia, w tym zakupu odpowiedniego pojazdu. Ważne będą także urządzenia do medycyny estetycznej w wersji mobilnej, odpowiednie ubezpieczenie oraz uzyskanie wszelkich inne zezwoleń, niezbędnych do prowadzenia działalności (w tym wspomniany już wybór formy prawnej czy formy opodatkowania).
Urządzanie gabinetu kosmetycznego „od zera”. Jak to zrobić?
Wszystkie prawne aspekty masz pod kontrolą? Teraz zadbaj o wystrój. Zainwestuj w ergonomiczne meble, w tym wygodne fotele i leżanki do zabiegów, funkcjonalne stoliki i szafki pomocnicze, wygodne kanapy do poczekalni i ladę recepcji. Postaraj się, żeby wszystkie dodatki i dekoracje podkreślały estetykę, ale też profesjonalizm wnętrza.
Ważnym krokiem jest wybór wysokiej jakości sprzętu kosmetycznego, dopasowanego do oferowanych usług, nowoczesnego i bezpiecznego. W tym kontekście nie warto szukać pozornych oszczędności – urządzenia od renomowanych producentów, cenione przez profesjonalistów z branży beauty i objęte gwarancją dadzą pewność Tobie i Twoim klientom, że oferujesz usługi na najwyższym poziomie. Niezależnie od profilu Twojej działalności, godnym zaufania partnerem będzie PCZK, polski dystrybutor urządzeń kosmetycznych, który cieszy się najlepszymi opiniami w branży.
Nie wiesz w co wyposażyć swój gabinet? Urządzenie do karboksyterapii czy kombajn kosmetyczny? Na te jak i wiele innych pytań z przyjemnością udzielimy odpowiedzi – skontaktuj się z nami już dziś – PCZK.
Reklama dźwignią (nie tylko) handlu, czyli zadbaj o marketing
W branży usług beauty konkurencja nie śpi, ale dobra, skuteczna reklama może Cię z powodzeniem wyróżnić na tle konkurencji. Zwłaszcza jeśli wymyślisz na swój salon niepowtarzalny pomysł, np. związany z identyfikacją wizualną, oferowanymi usługami czy promocjami dla klientów.
Chociaż możesz skorzystać z takich rozwiązań, jak artykuł sponsorowany w prestiżowym magazynie branżowym, baner w centrum miasta czy nawet reklama w telewizji, na początek zachęcamy do kreatywności. Możesz skorzystać w tym celu z Instagrama czy TikToka, tworząc angażujące treści (np. kulisy pracy salonu czy interaktywne Q&A), organizować webinary, szkolenia dla innych kosmetologów z branży czy zaproponować współpracę barterową z lokalnymi mikroinfluencerkami.
Ile kosztują procedury związane z otwarciem salonu kosmetycznego?
Koszty związane z otwarciem salonu kosmetycznego mogą być zróżnicowane i zależą od wielu czynników, takich jak lokalizacja, wielkość salonu, wybrane urządzenia hi-tech oraz zakres oferowanych usług. Oprócz opłat administracyjnych i prawnych należy uwzględnić koszty związane z wyposażeniem salonu, zakupem produktów kosmetycznych oraz działaniami marketingowymi. Najlepszym rozwiązaniem jest posiadanie odpowiedniego zaplecza finansowego – dzięki niemu przeprowadzisz wszystkie procedury otwarcia salonu kosmetycznego bez troski o budżet i spokojnie będziesz mógł utrzymać się przez pierwszych kilka miesięcy.
Otwarcie salonu kosmetycznego jest procesem wymagającym, ale również niezwykle satysfakcjonującym. Ważne jest dokładne zaplanowanie każdego etapu, od opracowania biznesplanu, przez spełnienie wymogów formalnych, aż po wybór lokalizacji i zakresu usług. Warto pamiętać, że sukces w branży beauty zależy nie tylko od umiejętności kosmetologów, ale także od efektywnego zarządzania biznesem i umiejętności budowania silnej marki, która wyróżni się na przepełnionym już rynku. Jednego jesteśmy pewni: z odpowiednim przygotowaniem, determinacją i wsparciem takich ekspertów jak PCZK masz szansę na rozpoczęcie dochodowej działalności!